ro
 
Miercuri, 17. Septembrie 2025.

Intimitatea spaţiului de întâlnire artistică

30.03.2015

Itinerar printre punctele de întâlnire dintre scaune, spaţii şi culturi

Festivalul Internaţional de Teatru Reflex a început miercuri, 18 martie, cu două evenimente a căror temă a trimis către ideea aflată la baza celei de-a treia ediţii, respectiv punctul de întâlnire dintre arte şi culturi. Este vorba despre vernisajul expoziţiei „Exemple pentru scaun non-universal” şi despre concertul de deschidere radio.string.quartet.
 

Expoziţia din Spaţiul Expoziţional de Artă Contemporană MAGMA, organizată de artiştii vizuali Ágnes-Evelin Kispál, Attila Kispál are ca motiv central scaunul. Simbolizând retragerea din tumultul existenţial, scaunul devine un pretext pentru reflecţie şi introspecţie, fiind totodată şi liantul dintre lume şi teatru. Expoziţia a rămas deschisă şi poate fi vizitată zilnic, în perioada 19 martie – 19 aprilie 2015, între orele 11:00 – 19:00.

 
Seara de miercuri a continuat pe ritmuri de jazz, prin concertul susţinut de membrii trupei vieneze, radio.string.quartet, renumit în lumea muzicală contemporană prin partiturile ce se constituie într-un un punct de întâlnire între cele mai diverse stiluri şi genuri muzicale – de la jazz şi muzică clasică, până la folk, rock şi muzică pop.
 


 
 

Centenarul Tadeusz Kantor

Seara de joi, 27 martie, a venit în întâmpinarea publicului de la Reflex3 cu o expoziţie de fotografii din opera regizorului polonez, Tadeusz Kantor, cunoscut deopotrivă ca actor în propriile producţii, autor de happening-uri, teoretician al artei şi pictor. Intitulată „Fotografia ucide oamenii“, expoziţia cuprinde fotografii din spectacolele lui Tadeusz Kantor, semnate de artistul fotograf Romano Martinis. Amenajată în Casa cu Arcade, expoziţia este deschisă pe întreaga durată a festivalului.


Publicul interesat a putut urmări, de asemenea, proiecţia spectacolului „Clasa moartă“, în regia lui Tadeusz Kantor. Spectacolul respectiv a avut mai multe variante şi a fost jucat de cel puţin 2.500 de ori în toată lumea, însă nu a devenit rutină niciodată. După cum au mărturisit actorii Teatrului Cricot2, Andrzej şi Teresa Wełmiński, care au venit la Reflex3 cu ocazia centenarului Kantor, prospeţimea spectacolului a fost mereu resimţită, întrucât acesta s-a aflat în continuă dezvoltare. Amintiri din vremea copilăriei şi permanenta evocare a sentimentului omniprezent al morţii sunt elementele din care se compune „Clasa moartă“, această perfectă „maşinărie teatrală” a memoriei. Kantor a împins prin acest spectacol poetica sa de avangardă în faza ei finală, numită „Teatrul morţii”. Considerat de critici o operă de artă totală, spectacolul nu a fost niciodată prezentat integral într-un documentar, cu excepţia materialului realizat de celebrul regizor de film polonez Andrzej Wajda, difuzat la Casa cu Arcade, pentru publicul de la Reflex3.
 
Cei care trezesc copilul din noi

În programul Reflex3, a fost inclus un proiect realizat de Trupa Osonó, o iniţiativă teatrală independentă, unde tinerii experimentează forme de exprimare artistică, cautând apropierea de noile tendinţe inovatoare ale teatrului contemporan. Spectacolul documentarist MASK@FACE.NOW a fost realizat împreună cu cinc elevi, tineri din Thailanda.


Teatrul de Păpuşi „Cimborák” din Sfântu Gheorghe a prezentat „Cu cine seamănă acest copil?“,  un spectacol dedicat adolescenţilor în regia lui Kálmán Nagy Kopeczky, care doreşte să puncteze eternele probleme ale acestei vârste fragile, în raport cu lumea adulţilor.

Teatrul, o posibilitate de a vorbi despre esenţa vieţii


Reflex de anul acest aduce pe „Pescăruşul” montat de regizorul Tomi Janezic, copilul teribil al artei regizorale din Serbia, originar din Slovenia, este punctul de intersecţie dintre mai multe perspective în care îl poţi citi pe Cehov. 7 ore durează „Pescăruşul” lui Tomi Janezic, 7 ore, unsprezece minute, trei pauze. Spectacolul a colindat în lume la multe festivaluri, ca Festivalul Internaţional de Teatru din Sarajevo (MESS), la Festivalul Internaţional de Teatru din Belgrad (BITEF),  iar a fost premiat şi de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru (IATC). Pescaruşul este considerat de critică drept un fenomen teatral, şi a fost deosebit de aşteptat şi la Refelx3.



Dansul pereche şi puncte contact


Iniţial, în programul Festivalului Reflex3, a fost inclus spectacolul lui Novy Teatr din Varşovia „Nancy. Interview“ în regia lui Claude Bardouil, care încearcă să redefinească prezenţa scenică a actorului, capabil a renunţa la cuvânt şi a se exprima printr-un limbaj sincretic. Pentru că echipa acestui spectacol nu a reuşit să ajungă în România, la propunerea Institutului Polonez din Bucureşti, acesta a fost înlocuit în ultimul moment cu „Invisible Duets“ un spectacol inedit de teatru-dans al Teatrului Dada von Bzdülöw din Polonia. Spectacolul este un fel de tratat despre plictiseală, despre dezordinea din viaţa unui cuplu şi pierderea lui în nimicuri. Atmosferă spectacolului de dans contemporan este subliniată de compoziţiile jazzman-ului Mikołaj Trzaska.

 
Până în ultima zi de Reflex3, 31 martie, publicul va continua să urmească şi alte surprize teatrale, din ţară şi din străinătate, care confirmă faptul că, evenimentul este un punct de intersecţie între arte şi culturi, dar şi un punct de reper în privinţa selecţiei spectacolelor incluse în program.


Vă invităm pe situl festivalului www.reflexfest.ro, pe unde în fiacare zi găsiţi texte noi despre specatcole, respectiv cronici scirse de participanţii atelierului In Between Refelx(ions).

 

 
 

EXPERIMENTUM – Pál Nagy și discipolii săi
17.09.2025

Expoziție itinerantă de Műcsarnok/Kunsthalle, Budapesta la Centrul de Artă din Transilvania

Până pe 15 septembrie se mai pot înscrie cuplurile din Sfântu Gheorghe care anul acesta împlinesc 50 sau 60 de ani de căsnicie!
11.09.2025

Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe îi felicită în fiecare an pe soții care celebrează nunta de aur sau nunta de diamant.

Pe 15 septembrie încep nominalizările pentru a doua ediţie Best of Sepsi
11.09.2025

Primăria Sfântu Gheorghe doreşte să descopere şi să premieze eroii de zi cu zi ai oraşului

Încep lucrările de mondernizare pe strada Mică
09.09.2025

În perioada 11 septembrie 2025 – 8 februarie 2026 se vor efectua lucrări ample de modernizare a infrastructurii

Precizări oficiale privind noile cărți de identitate: CEI și CIS, diferențe și utilizare
05.09.2025

În spațiul public au fost vehiculate recent informații eronate cu privire la documentele de identitate aflate în prezent în circulație. Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor consideră necesar să facă următoarele precizări, pentru corecta informare a opiniei publice.